Öppen sjukgymnastik

En av sakerna som jag fått varit med och sett och förhoppningsvis får åka på fler gånger är en öppen träningslokal för personer med muskelsjukdomar, strokar, förlamningar osv.
Detta ligger också ute i slummområdet och själva lokalen är ett slags garage. Eller det är öppet åt två håll så det har tak och två väggar.



För att ta oss runt ute i slummen eller bli skjutsade så färdas vi i en lite miniambulans. Fast inuti ser det mer ut som en vanlig minibuss. Vi har en egen chafför som kör runt oss. En mycket trevlig man som alltid tar en omväg för att kunna skjutsa hem mig om vi är ute och åker.



I den här lilla lokalen står det 6 st sängar uppradade tätt intill varandra med några fläktar i taket för att värmen inte ska bli olidlig. Här börjar patienterna sin träning när de kommer. De får då några slags påsar runt sina ben eller armar eller båda (beroende på vilka muskler de behöver träna upp). De får även ligga på några slags vattenkuddar och vad de gör har jag inte riktigt förstått. De är iaf kopplade till elektricitet och har en liten dosa.







När de har fått påsarna har de visa rörelser de ska göra, visst länge och i en viss ordning. Ungefär som sjukgymnastik hemma i Sverige fast under mycket mer primitiva förhållanden.
När de är färdig med sina rörelser får de en ganska grundlig massage av de sm jobbar här, dels för att de ska slappna av men även en massage som mer liknar profylax för leder och muskler.




Hit kommer mestadels äldre människor men vi har även några gravida kvinnor och någon yngre man här.












När träningen i sängen är avklarad och massagen gjord får patientern kliva upp och använda sig av den träningsutrustning som finns i lokalen. Den består av otroligt mycket gamla redskap, alla skänkta av olika organisationer men de är fullt fungerande trots sin imponerande ålder.

















Jag måste säga att jag är helt galet nöjd med våran kamera som jag bestämde att vi skulle införskaff inför denna resa. Bilderna ni ser nu kanske inte är de bästa direkt men många a bilder är "catch the moment" bilder. Det måste alltså gå fort men bli bra i alla fall. Det hade aldrig varit möjligt med min gamla kamera. Den här är helt fantastisk och en mycket bra investering (tack för lånet av pengarna älskade mamma ;)

Vi har även på detta ställe möjlighet till lite mer medicinska behandlingar även om de är mycket begränsade. Vi har t.ex en kvinna som har atros i sina knän som kommer varje morgon för att få elstötsbehandling för att lindra smärtan. Något som verkar vara bra trots att det gör lite ont under tiden behandlingen pågår.



Vi har även möjlighet att lägga om sår. Det blir verkligen inga sterila omläggningar men med tanke på resurserna de har är det enligt mig mycket hög kvaliten på vården de får här.








Omläggningsmaterialet som de använder sig av...




Som jag har förstått det är all vård här helt gratis, det finns en dricklåda där man själv lägger vad man kan undvara och tycker det är värt. Jag är övertygad om att de flesta skulle vilja lägga mer pengar men att de inte har råd med mer än mellan 20-40 bath par gång (ca 40-90 kr)





Jag måste ju också visa en bild på det mycket förnäma sällskapet vi har varje dag. Kackerlackor tillsammans med spindlar oh ödlor...mycket mysigt!!! Jag är speciellt förtjust i dom söta spindlarna!




Även här är personalen helt fantastisk som gör ett toppenjobb. De är trevliga, glada, hjälpsamma och all heder till dem som orkar sitta där hela dagarna i denna värme och ta hand om de som ingen annan tar hand om!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback