Sexturism i Thailand



Åsa Olsson har gjort något som sällan tidigare har gjorts, väldigt ofta så framställs Thailand som att land där unga flickor tvångsprostitueras och blir illa behandlad av rika män som kommer. Många pratar utan att veta fakta, Åsa har gjort en dokumentär, pjäs och fotoutställning där kvinnornas egna ord, åsikter och tankar ställs i centrum.
Ofta tar vi ställning till frågan om kvinnornas val genom att ställa allt svart eller vit. Men det är inte svart eller vit något som jag vet efter att ha varit i Thailand under en längre tid och fått en närabekantskap med några av dem som valt yrket som prostituerad.
Prostitution är aldrig något som man ska försvara, se lätt på eller avdramatisera, men det är stor skillnad på att vara kritisk med ett öppet sinne än att fördöma. Fördöma kvinnorna som jobbar.
Jag har hört många säga, och jag citerar ordagrant, "Jag skulle helldre välja all fattigdom i världen istället för att prostituera mig" Det är lätt för oss västerlänningar att sitta och säga de som med vårat system vet att vi troligen aldrig kommer ställas inför de valet. Inför valet att inte få mat för dagen eller ta en snabbis och ha mat för 4 dagar framåt. Vi kan aldrig föreställa oss vad fattigdom kan göra med oss. Vi kan inte föreställa oss för de flesta aldrig varit i närheten av en sån situation.
När jag kom till Thailand första gången och såg synen som mötte mig på Bangla Road i Phuket så var jag full av fördomar, jag fördömde, äcklades och tyckte att se alla halvnakna tjejor som sprang runt var äckligt och orealistiskt. Lika så beskriver Åsa sin situation, "Jag tror alla har fördomar och det hade definitivt jag också. När jag väl kom dit så nyanserades min bild. Jag lärde känna kvinnorna och sågt att saker inte var så svart eller vfit som jag tidigare hade tänkt. Vi västerlänningar har en tendens att stigmatisera dem, men jag hade gjort exakt samma val om jag varit i deras situation. Tveklöst."

det värmer mitt hjärta att någon gör kvinnornas röst hörd.

Bild och citat kommer från
aftonbladet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback