Tänkvärda ord

TILL EFTERTANKE

Om jag vill lyckas

med att föra en människa mot

ett bestämt mål,

måste jag först finna henne där hon är

och börja just där.

Den som inte kan det

lurar sig själv

när hon tror att hon kan hjälpa andra

För att hjälpa någon

måste jag visserligen förstå mer

än vad hon gör,

men först och främst förstå

det hon förstår

Om jag inte kan det

så hjälper det inte att jag kan

och vet mera.

Vill jag ändå visa hur mycket jag kan

så beror det på att jag är fåfäng

och högmodig

och egentligen vill bli beundrad av den andra

istället för att hjälpa henne.

All äkta hjälpsamhet

börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa

och därmed måste jag förstå

att detta med att hjälpa

inte är att vilja härska

utan att vilja tjäna.

Kan jag inte detta
så kan jag heller inte hjälpa.
Sören Kirkegaard




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback